Elementos relacionados con la satisfacción del consumidor del m-commerce de la ciudad de Tijuana

Elements related with consumer satisfaction of m-commerce in the city of Tijuana

https://doi.org/10.24836/es.v33i62.1336

Authors

Abstract

Objective: Analyze the elements related to the satisfaction of the m-commerce consumer residing in the city of Tijuana. Methodology: Review about the concept of m-commerce. A questionnaire was applied to 600 m-commerce consumers residing in the city of Tijuana. Results: By applying the statistical technique of multiple linear regression, it was found that there is a positive association between the independent variables (efficiency of the purchasing process, optimization and design of the website or mobile app, monitoring during and after the sale, security of the platform or mobile app), with the dependent variable (m-commerce satisfaction). Limitations: The study focuses on the experience of m-commerce consumers in the city of Tijuana. It is necessary in a new investigation to identify the coincidences and differences with the strategies used to satisfy the needs of users by micro and small entrepreneurs in Tijuana who use m-commerce as one of their main sales channels. Conclusions: The contemporary consumer has been adapting to new purchasing modalities and systems, resolving opportunity, speed, convenience, exploration, and diversity from their mobile device.

Keywords:

regional development, mobile user, m-commerce, immediacy, mobile experience, smartphone

Abstract

Objective: Analyze the elements related to the satisfaction of the m-commerce consumer residing in the city of Tijuana. Methodology: Review about the concept of m-commerce. A questionnaire was applied to 600 m-commerce consumers residing in the city of Tijuana. Results: By applying the statistical technique of multiple linear regression, it was found that there is a positive association between the independent variables (efficiency of the purchasing process, optimization and design of the website or mobile app, monitoring during and after the sale, security of the platform or mobile app), with the dependent variable (m-commerce satisfaction). Limitations: The study focuses on the experience of m-commerce consumers in the city of Tijuana. It is necessary in a new investigation to identify the coincidences and differences with the strategies used to satisfy the needs of users by micro and small entrepreneurs in Tijuana who use m-commerce as one of their main sales channels. Conclusions: The contemporary consumer has been adapting to new purchasing modalities and systems, resolving opportunity, speed, convenience, exploration, and diversity from their mobile device.

Keywords:

regional development, mobile user, m-commerce, immediacy, mobile experience, smartphone

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Miranda-Zavala, Universidad Autónoma de Baja California

Doctora en Ciencias Administrativas y Negocios Internacionales, Maestra en Administración e Ingeniera en Sistemas Computacionales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT (SNI-1). Profesora-Investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Baja California, en la Facultad de Turismo y Mercadotecnia. Participación en Congresos Nacionales e Internacionales, así como, publicaciones en memorias en extenso, capítulos de libro, revistas indexadas en el padrón del CONACYT y otros índices internacionales. Líneas de investigación: Administración e innovación estratégica en tecnologías de la información, Gestión de la innovación y cambio tecnológico, Gestión del conocimiento e innovación tecnológica en turismo y mercadotecnia. Asociada en el cuerpo académico Desarrollo Turístico de la FTYM de la UABC. Coordinadora de seguimientos a egresados en la FTYM

Isaac Cruz-Estrada, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Planeación Estratégica para la Mejora del Desempeño, por el Instituto Tecnológico de Sonora. Maestría en Administración con Énfasis en Mercadotecnia, por la Universidad Autónoma de Baja California. Ingeniero en Sistemas Computacionales, por el Instituto Tecnológico de Cd. Madero.
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT.
Adscrito a la Universidad Autónoma de Baja California, en la Facultad de Turismo y Mercadotecnia como Profesor-Investigador de Tiempo Completo, Coordinador de Formación Básica.
Autor y coautor en revistas indexadas en el padrón del CONACYT y otros índices internacionales y capítulos de libro en área de mercadotecnia, Tecnologías de Información y Comunicación en Turismo, Redes Sociales e innovación tecnológica. Participación activa en congresos nacionales e internacionales como comentarista y coordinador de mesas de trabajo, además de formar parte de los comités de organización como árbitro y evaluador de ponencias.
Evaluador del Reconocimiento a Profesores con Perfil Deseable PRODEP. Miembro del Cuerpo Académico en Desarrollo Turístico. Además, miembro de la red Interamericana de Docentes e Investigadores Universitarios en Mercadotecnia, Administración, Comunicación y Turismo: RIDUMACT.
Ha participado en la acreditación de las Licenciaturas en Gestión Turística y Licenciatura en Mercadotecnia, además en la actualización de unidades de aprendizaje de la Licenciatura en Mercadotecnia y Gestión Turística de la FTM de la UABC.
Docente de la Licenciatura en Gestión Turística, Licenciatura en Mercadotecnia y en programa de Maestría en Administración de la FTM de la UABC. Docente del programa Doctoral en Ciencias Administrativa y Negocios Internacionales, de la Universidad José Vasconcelos.  También ha sido Docente en la Universidad Sämann de Jalisco Campus Tijuana y UNEA. En el sector privado ha laborado en empresas maquiladoras, de tecnologías y en el ramo de autotransporte como Jefe Regional de Sistemas.

References

Ashraf, A. R., Thongpapanl, N., Menguc, B. y Northey, G. (2017). The Role of M-Commerce Readiness in Emerging and Developed Markets. Journal of International Marketing, 25(2), 25-51, doi: https://doi.org/10.1509/jim.16.0033

Basit, A., Khalid, I. y Maroof, L. (2022). Antecedents of Impulsive Buying Behavior through M-commerce in the Textile Sector of Pakistan. Abasyn University Journal of Social Sciences, 15(1), 73-83, doi: https://doi.org/10.34091/AJSS.15.1.06

Banco Interamericano de Desarrollo (BID, 2021). Economía de plataformas y Covid-19. Una mirada a las actividades de reparto, los cuidados y los servicios virtuales en España y América Latina. Barcelona, España: Digital Future Society y Banco Interamericano de Desarrollo, doi: http://dx.doi.org/10.18235/0003020

Boardman, R. y McCormick, H. (2018). Shopping channel preference and usage motivations: Exploring differences amongst a 50-year age span. Journal of Fashion Marketing and Management, 22(2), 270-284, doi: https://doi.org/10.1108/JFMM-04-2017-0036

Castellanos, J., Rodríguez, L. y Téllez, C. (2020). Uso y abuso del celular por parte de estudiantes de la Universidad Santo Tomás, una perspectiva estadística. Comunicaciones en Estad´ıstica, 13(1), 29-44, doi: https://doi.org/10.15332/2422474x.6207

Castillo, M. E., Tenezaca, J. R. y Mazón, J. P. (2021). Dependencia al dispositivo móvil e impulsividad en estudiantes universitarios de Riobamba-Ecuador. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 59-68, doi: https://doi.org/10.37135/ee.04.12.07

Celina, H., y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

Chiang-nan, C. (2017). Emergence Impacts of Mobile Commerce: An Exploratory Study. Journal of Management and Strategy, 8(2), 63-70. doi: https://doi.org/10.5430/jms.v8n2p63

Chiang-nan, C., Ping, Y. y Wang, Y. (2019). The Smartphone Users Behavior for Mcommerce-An Empirical Study. International Journal of Business, Humanities and Technology, 9(2), 41-47, doi: https://doi.org/10.30845/ijbht.v9n2p6

Duffus, D. y Briley, D. (2021). Turista digital: variables que definen su comportamiento de compra. Revista Investigaciones Turísticas, (21), 1-21, doi: https://doi.org/10.14198/INTURI2021.21.1

Dumanska, I., Hrytsyna, L., Kharun, O. y Matviiets, O. (2021). E-commerce and M-commerce as Global Trends of International Trade Caused by the Covid-19 Pandemic. WSEAS Transactions on Environment and Development, 17, 386-397. doi: https://doi.org/10.37394/232015.2021.17.38

Duran, K., Rusu, C. y Cano, S. (2020). Analyzing the relationship between trust and purchase intention in mCommerce. CEUR Workshop Proceedings, 2747, 102 - 107. Recuperado de https://ceur-ws.org/Vol-2747/paper9.pdf

Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH, 2021). Usuarios de Internet, por entidad federativa, según principales usos. México: INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/#Tabulados

ENDUTIH (2022). Comunicado de prensa núm. 352/21. Ciudad de México: INEGI-SCT-IFT. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/OtrTemEcon/ENDUTIH_21.pdf

Fischer, L. y Espejo, J. (2017). Introducción a la investigación de mercados. México: McGraw-Hill.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología De La Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill.

Hillmana, S. y Neustaedterb, C. (2017). Trust and mobile commerce in North America. Computers in Human Behavior, 70, 10-21, doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.061

Hsieh, S. H., Lee, C. T. y Tseng, T. H. (2021). Branded app atmospherics: Examining the effect of pleasure-arousal-dominance in brand relationship building. Journal of Retailing and Consumer Services, 1-11, doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102482

Huang, L., See-To, E. y Kim, J. (2019). Consumer perceived value preferences for mobile marketing in China: A mixed method approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 48, 70-86, doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.02.007

Instituto Metropolitano de Planeación (Implan, 2022). Información de Tijuana. Recuperado de https://implan.tijuana.gob.mx/indicadores/territorio.aspx#:~:text=El%20municipio%20de%20Tijuana%20se,Diego%20en%20el%20estado%20de

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2021a). Población del Estado de Baja California. Mexicali, B. C.: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/EstSociodemo/ResultCenso2020_BC.pdf

INEGI (2021b). Usuarios de internet en México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ENDUTIH_2020.pdf

Japutra, A., Higueras-Castillo, E. y Liebana-Cabanillas, F. (2022). Building customer engagement in mobile commerce through need fulfillment: an approach of self-determination theory. Journal of Strategic Marketing, 30, 1-20, doi: https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2152476

Kotler, P., Kartajaya, H. y Setiawan, I. (2016). Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digita. Wiley.

Levine, D., Krehbiel, T. y Berenson, M. (2006). Estadística para Administración. Cuarta edición. Varios países: Editorial Pearson.

Lim, W., Sham, R., Min-Wei, A., Shion, E. y Yan-Bin, B. (2022). M-commerce adoption among youths in Malaysia: Dataset article. Data in Brief, 42, 1-12, doi: https://doi.org/10.1016/j.dib.2022.108238

Lin, X., Featherman, M., Brooks, S. L. y Hajli, N. (2019). Exploring Gender Differences in Online Consumer Purchase Decision Making: An Online Product Presentation Perspective. Information Systems Frontiers, 21, 1187-1201, doi: https://doi.org/10.1007/s10796-018-9831-1

Mushtaq, H., Jingdong, Y., Ahmed, M. y Ali, M. (2019). Building Usage Attitude for Mobile Shopping Applications: An Emerging Market Perspective. International Journal of Management Science and Business Administration, 5(6), 21-28, doi: http://dx.doi.org/10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.56.1003

Paipa, C. A. (2021). Evolución del comercio electrónico: una perspectiva desde China y América Latina. Brújula. Semilleros de Investigación, 9(17), 7-20, doi: https://doi.org/10.21830/23460628.85

Published

08-11-2023

How to Cite

Miranda-Zavala, A. M., & Cruz-Estrada, I. (2023). Elements related with consumer satisfaction of m-commerce in the city of Tijuana. Estudios Sociales Revista De Alimentación Contemporánea Y Desarrollo Regional, 33(62). https://doi.org/10.24836/es.v33i62.1336

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.