Adoption of digital commerce in Mexican SMEs through the Amazon platform: facilitators and benefits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24836/es.v34i63.1404

Keywords:

regional development, digital commerce, Amazon, Mexican SMEs, benefits, growth and development, digital platform

Abstract

Objective: to explore the determining factors that influence the adoption process of the Amazon Mexico platform by three Mexican small and medium-sized enterprises (SMEs), as well as its impact on the growth, development and benefits obtained by these companies. Methodology: A qualitative methodology with an exploratory and descriptive scope was used, with the application of semi-structured interviews. Results: The study revealed that the adoption of Amazon's platform by three Mexican SMEs, has several facilitators, which have a significantly positive impact in terms of benefits, growth, and development. Limitations: Individual perceptions and experiences of Mexican SMEs could be subjective and vary widely, which could make it difficult to generalize the results. Conclusions: The adoption of Amazon's platform by three Mexican SMEs has proven to be an effective strategy to boost their growth and development, as well as integrating several benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elizabeth Acosta-Gonzaga, Instituto Politécnico Nacional

Profesora-Investigadora de la Maestría en Ciencias en Estudios Interdisciplinarios para PyMEs. Unidad Profesional Interdisciplinaria de Ingeniería y Ciencias Sociales y Administrativas. Instituto Politécnico Nacional. México.

References

Amazon (2021). Ventajas de vender en el Marketplace de Amazon. Recuperado de https://vender.amazon.com.mx/sellerblog/ventajas-de-vender-en-el-marketplace-de-amazon

Amazon (2023a). Cómo empezar a vender en Amazon. Recuperado de https://vender.amazon.com.mx/vender

Amazon (2023b). Recursos para pequeños negocios. Recuperado de https://vender.amazon.com.mx/pymes

Asociación Mexicana de Venta Online (AMVO, 2023). Estudio sobre venta online en México. Asociación Mexicana de Venta Online. Recuperado de https://www.amvo.org.mx/estudios/estudio-sobre-venta-online-en-mexico-2023/

Bagnoli, C., Albarelli, A., Biazzo, S., Biotto, G., Marseglia, G. R., Massaro, M., Messina, M., Muraro, A. y Troiano,

L. (2022). Digital Business Models for Industry 4.0: How Innovation and Technology Shape the Future of Companies. Springer International Publishing, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-97284-4

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology. 3(2), 77-101, doi: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Chihab, S. (2019). What Hinder SMEs from Adopting E-commerce? A multiple case analysis. Procedia Computer Science, 158, 811-818, doi: https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.118

Fortuna (2023). Amazon México y su impacto positivo en las PyMEs mexicanas. Recuperado de https://revistafortuna.com.mx/2023/04/28/amazon-mexico-y-su-impacto-positivo-en-las-pymes-mexicanas/

Guerrero, C. (2023). Brand registry: la importancia de tener la marca bien registrada en Amazon. Recuperado de https://roicos.com/brand-registry-amazon/

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p.

Jayathilaka, U. R. y Park, G. (2022). The Impact of Amazon Global Selling on Innovation Performance of SMEs. Journal of Artificial Intelligence and Machine Learning in Management, 6(2), 1-13. Recuperado de https://journals.sagescience.org/index.php/jamm/article/view/21

Suominen K. (2019), El comercio digital en América Latina: ¿qué desafíos enfrentan las empresas y cómo superarlos?, serie Comercio Internacional, N°145 (LC/TS.2019/76), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), 2019.

Meza, E. (2021). PyMEs crecieron 200% sus ventas en Amazon. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/el-empresario/Pymes-crecieron-200-sus-ventas-en-Amazon--20210616-0159.html

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE, 2019a). Panorama del comercio electrónico, políticas, tendencias y modelos de negocio, doi: https://doi.org/10.1787/23561431-en

OCDE (2019b). Unpacking E-commerce: Business Models, Trends and Policies. doi: https://doi.org/10.1787/23561431-en

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. (4th ed.) Thousand Oaks, CA: Sage

Ritala, P., Golnam, A. y Wegmann, A. (2014). Coopetition-based business models: The case of Amazon.com. Industrial Marketing Management, 43(2), 236-249, doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2013.11.005

Rodríguez, K. G., Ortiz, O. J., Quiroz, A. I. y Parrales, M. L. (2020). El e-commerce y las Mipymes en tiempos de Covid-19. Espacios, 41(42), doi: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p09

Rosales, A. (2022). Amazon: la historia de éxito usando Business Model Canvas. WORTEV. Recuperado de https://wortev.com/reportajes/amazon-business-model-canvas/

Rossman, J. (2016). The Amazon Way on IoT: 10 Principles for every leader from the world´s leading internet of things strategies. Bellevue, WA: Clyde Hill Publishing.

Secretaría de Economía (SE, 2022). El papel de las MiPYMES en el e-commerce en México. https://mipymes.economia.gob.mx/2022/02/17/el-papel-de-las-mipymes-en-el-e-commerce-en-mexico/

Secretaría de Gobernación (Segob, 2022). Convenio de colaboración con Amazon México en apoyo a las MiPyMES mexicanas (34). Recuperado de https://www.gob.mx/se/articulos/la-secretaria-de-economia-firma-convenio-de-colaboracion-con-amazon-mexico-en-apoyo-a-las-mipymes-mexicanas-304564?idiom=es

Smith, B. (2019). Amazon FBA: Step-by-step Guide for beginners to build an e-commerce business and learn the best strategies to earn passive income by selling on Amazon. Independently Published. Recuperado de https://www.amazon.com/Amazon-FBA-Step-step-commerce/dp/1801239533

Soto, G. (2020). La pandemia cambió el comercio electrónico para siempre. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/opinion/La-pandemia-cambio-el-comercio-electronico-para-siempre-20201109-0057.html

Statista (2023). Participación de mercado de las principales empresas del comercio electrónico en México de 2018 a 2021. Recuperado de https://es.statista.com/estadisticas/1114202/mexico-empresas-lideres-comercio-electronico-minorista/

Published

2024-04-08